arduino‎ > ‎arduino cursus‎ > ‎

02.Blink 2.0

1.Het is natuurlijk leuker om echte lampjes te gebruiken. 


Als je een lampje wil laten branden, dan moet je er stroom doorheen laten gaan. Stroom loopt van + naar -
Als je het draadje los maakt of een schakelaar tussen het lampje en de batterij zet, gaat het lampje uit. Met de schakelaar kun je het lampje aan- en uitzetten






Met de Arduino kun je dit automatiseren. Je kunt het aan- en uitzetten programmeren. Ook kun je het lampje laten branden als het te warm wordt, of als het alarm afgaat of na een bepaalde tijd. We gaan leren hoe je een lampje aansluit op de Arduino. 






1. We zetten stroom op het breadboard


https://sites.google.com/site/technasiumstudiewijzer/arduino/arduino-cursus/02-blink-2-0/IMG_20150130_141759.jpg?attredirects=0

- de rode draad gaat naar de 5V 
- de blauwe draad gaat naar de GND

5V = +
GND = -

Alle gaatjes langs de blauwe lijn zijn nu -
Alle gaatjes langs de rode lijn zijn nu +


TIP: klik op plaatjes voor een grotere afbeelding!



2. Wat hebben we nog meer nodig?




Denk erom dat stroom van + naar - gaat, 
als je het ledlampje verkeerd omzet dan 
kan de stroom er niet door.






De Arduino geeft teveel stroom (5V), een weerstand zorgt ervoor dat er minder stroom door het led-lampje gaat. Zonder de weerstand brand het led-lampje door en is dan kapot

We gebruiken een weerstand van 330 Ohm, dit is genoeg om te zorgen dat het lampje niet stuk gaat. Het maakt niet uit waar je de weerstand in de stroomkring zet.


3. maak de stroomkring

https://sites.google.com/site/technasiumstudiewijzer/arduino/arduino-cursus/02-blink-2-0/IMG_20150130_142438.jpg
je hebt nu een simpele stroomkring gemaakt, het lampje gaat branden. Je hebt eigenlijk dit gemaakt:



























blauwe lijn met de GROUND van de Arduino en de
rode lijn met 5VOLT van de Arduino (zie het plaatje hieronder)