Met Appinventor maak je op eenvoudige wijze apps voor Androïd. Je hebt er niet zoveel voor nodig, je kunt het programma online gebruiken. Appinventor wordt gekoppeld aan je Google-account zodat projecten automatisch bewaard worden.

printvriendelijke versie van dit fabsheet
https://sites.google.com/site/technasiumstudiewijzer/fabsheet_appinventor/fabsheetappinventor.pdf?attredirects=0&d=1



Om met Appinventor te kunnen werken heb je nodig:


https://play.google.com/store/apps/details?id=edu.mit.appinventor.aicompanion3



1. De app "MIT AI2 Companion", met behulp van deze app kun je jouw zelfgemaakte app testen op je telefoon of tablet tijdens het programmeren.





2. Een google account
3. Een Androïd telefoon of tablet



Beginnen met Appinventor

Open appinventor met de volgende link : http://ai2.appinventor.mit.edu/ , je moet toestemming geven voor het inloggen met je Google account. Eventueel moet je eerst inloggen/aanmelden op  jouw Google account.





Klik op toestaan







Mijn eerste App.

we gaan een app maken, waarmee je een tekst kan invoeren, die door je telefoon wordt uitgesproken als je op een knop drukt

1. start een nieuw project en noem het text2speech
2. er zijn twee schermen waarin je werkt:
  • designer (waar je het uterlijk van de app ontwerpt, de buttons, invoervelden, foto's, etc.)
  • blocks (waar je het programma van de app maakt en aangeeft wat de werking van de verschillende onderdelen is en de onderdelen met elkaar laat samenwerken)
3. in de designer, sleep je uit het "palette" een textbox en een button naar screen1:



4. geef bij componenten een duidelijke naam aan je onderdelen, als je strak 5 textboxen hebt, weet je niet meer waar deze precies voor dienen ( je krijgt standaard TextBox1,TextBox2, enz)


5. klik in components op de button en geef bij properties een nieuwe text op, bijvoorbeeld: "zeg het nu" of iets anders waardoor de gebruiker van je app weet wat hij moet doen om de tekst te horen.

6. sleep nu uit het "palette" het onderdeel text2speech uit de tab MEDIA naar screen1, het onderdeel blijft niet op het scherm staan, maar komt onder het scherm te staan. het is een onzichtbaar component.




7. nu is de interface af. Klik rechtsboven op BLOCKS. Je gaat nu het programma in elkaar zetten en de onderdelen met elkaar laten samenwerken.

 






klik op spreekKnop er verschijnen een aantal blocks die acties aangeven voor deze knop.
We kiezen de click actie, deze vindt plaats als iemand op het knopje drukt.







ga verder:













en dan


en voeg dat samen tot:





het programmeren is klaar !


de app testen















Ga terug naar de designer klik op connect en kies AI companion,
kies of u de QR-code wil scannen of de 6-lettercode met de toetsen wil invoeren.
De app verschijnt nu op u telefoon.







 LET OP: de computer waar u mee programmeert en het androidtoestel moeten gebruik maken van hetzelfde WIFI netwerk.












Ċ
wim van heusden,
4 okt. 2015 17:29